Nieuws

Bewoners op de eerste plaats!

12 juni 2017

Uit de praktijk blijkt dat bewoners na een Nul op de Meter make-over, over het algemeen zeer tevreden zijn. Toch blijkt het soms lastig om bewoners in eerste instantie mee te krijgen. Dit terwijl het om een aanbod gaat waar zij eigenlijk geen nee tegen kunnen zeggen: een comfortabeler, mooier huis voor dezelfde woonlasten! Maar niet iedereen zit hier op te wachten. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Men is bang dat eigen aangebrachte voorzieningen verdwijnen of is achterdochtig vanwege de geschiedenis die de bewoner heeft met de woningcorporatie. Er kan van alles aan de hand zijn. De zaak is: hoe ga je er mee om? En: hoe leg je het allemaal uit? Samen met de leden en de lessen die zij in projecten leerden heeft Stroomversnelling een aantal handige tools ontwikkeld om woningcorporaties hierbij te helpen. Van het enthousiast maken van bewoners, de uitleg van de EPV tot een draaiboek dat helpt om het gehele proces van de renovatie van A tot Z vorm te geven.

Nul op de Meter en de EPV, leg dat maar eens uit!

Een woning make-over naar Nul op de Meter, de EPV, het is nieuw en zo anders dan wat bewoners gewend zijn. Hoe leg je dit uit? Stroomversnelling biedt hulp met twee handige presentaties: ‘Presentatie EPV uitleggen aan bewoners’ en ‘Een woning make-over. Hoe leg je dat uit?’ Beide presentaties bevatten foto´s en filmpjes en zijn aan te passen aan elk gewenst Nul op de Meter project. Doe er je voordeel mee!

De presentaties zijn te vinden op Energielinq.nl

Draaiboek bewoners

Uit ervaringen met de eerste Nul op de Meter projecten zijn veel lessen geleerd. Deze zijn gebundeld in een handig draaiboek. Het draaiboek is een leidraad, een handreiking voor corporaties en bouwers voor de omgang met bewoners om te gebruiken voor, tijdens en na de renovatie. In dit draaiboek lees je onder andere hoe je je kunt voorbereiden op bewonerscontact rondom je project en hoe je tot een gedragen renovatievoorstel komt. Maar je leert ook hoe je bewoners voor kunt bereiden op de werkzaamheden, waar je rekening mee moet houden tijdens de renovatie en wat je kunt doen bij de oplevering van de woning(en).


Tip

Uit ervaring blijkt dat het enthousiasme van bewoners om JA te zeggen tegen een NOM-renovatie vaak samenhangt met de kwaliteit van de relatie tussen hen en de woningcorporatie. Als blijkt dat er sprake is van een vertrouwensbreuk, is het beter deze te herstellen vóór de start van een Nul op de Meter proces.


Het draaiboek is te vinden op www.bewonerscommunicatie.com

Workshops

Stroomversnelling biedt i.s.m. met SlimRenoveren een aantal workshops aan die kunnen helpen bij de bewonersparticipatie. Het gaat om de volgende vier workshops:

‘Starten met bewonersparticipatie’, ‘Het maken van een participatieplan’, ‘Nul op de Meter woonconsulenten’ en de ‘Nul op de Meter bewonersavond’.

De workshops vind je op Energielinq.nl onder de naam ‘Bewonersparticipatie in NOM-trajecten’

Handige app

Overmijnhuis.nl is een digitaal platform dat bewoners helpt om op de hoogte blijven van de plannen en werkzaamheden aan hun woning. Het platform maakt het mogelijk om gedoseerd informatie over het onderhoud te verstrekken aan de bewoners en aan hun eventuele contactpersonen. Verder biedt Over mijn huis de mogelijkheid om feedback te vragen aan bewoners en ze korte berichtjes te sturen als herinnering of attentie. De bewoners kunnen alles terug vinden in de online omgeving en ze kunnen kiezen voor informatievoorziening via de email of per post. Een handige website en app die woningcorporaties en partners veel tijd en werk kan besparen!

Kijk op Overmijnhuis.nl 

Kennis en inspiratie

Verder kan je op Energielinq.nl nog veel meer kennis en inspiratie vinden als het gaat om bewoners en Nul op de Meter. Denk aan een kennispaper, meetresultaten uit eerdere projecten over de tevredenheid van bewoners, filmpjes waarin bewoners aan het woord zijn en experts die je verder kunnen helpen.

Ga naar Energielinq.nl en kies voor Corporatie en filter dan op Bewoners. De zoekresultaten nemen je mee op reis!