Nieuws

Bewoners Palenstein enthousiast voor NOM door succesvolle informatiemarkt

03 augustus 2017

Woningcorporatie De Goede Woning wil samen met Dura Vermeer 120 woningen renoveren naar nul-op-de-meter in de wijk Palenstein te Zoetermeer. Op een woensdagvond in juni 2017 organiseerden zij een informatiemarkt voor alle bewoners en het was een succes. De opkomst was hoog en de sfeer uitstekend. Voordat de bewoners de markt verlieten, vulden zij een kaartje in waarop zij hun eerste reactie deelden m.b.t. hoe zij aankijken tegen de renovatie. De reacties waren grotendeels positief. Wat is de sleutel van dit succes?

Bewonerscommissie spreekt met bewoners

Voorafgaand aan de informatiemarkt bezochten de leden van de bewonerscommissie ongeveer 80% van alle huishoudens. De bewonerscommissie was eerder al betrokken bij de keuze van de aanbieder en was daardoor goed op de hoogte van de plannen en het nul-op-de-meterconcept van Dura Vermeer. Door de gesprekken van de bewonerscommissie met mensen in de wijk was goed duidelijk welke vragen, wensen en behoeften er leefden onder de huurders. Ter voorbereiding op de informatiemarkt maakten de Goede Woning en Dura Vermeer dan ook dankbaar gebruik van deze informatie!

De presentatie: in korte tijd de juiste informatie overbrengen

Het programma van de informatiemarkt bestond uit een presentatie van een half uur met aansluitend een informatiemarkt met verschillende stands. Deze set werd drie keer herhaald (15:00, 17:00 en 19:00). Bewoners konden zo zelf kiezen welke tijd hen het beste uitkwam.
Tijdens de presentatie werd de bezoekers gevraagd om vragen die zij hadden te bewaren voor de markt zelf. Hierdoor lukte het uitstekend de basisinformatie in een korte tijd, helder over te brengen. Onderwerpen die tijdens de presentatie aan bod kwamen zijn: de aanleiding, de ambitie van De Goede Woning, opgehaalde informatie van bewoners, de verbouwing, de aanpak, de planning en als laatste een korte uitleg van de Energieprestatievergoeding.

Enkele tips:

  • Sta aan het begin van de presentatie goed stil bij de informatie die al opgehaald is bij bewoners. Welke wensen en problemen zijn bekend? Als mensen zich hierin herkennen, blijft de informatie beter hangen.
  • Benoem duidelijk welk voordeel de nul-op-meterwoning oplevert voor bewoners.
  • Let op voor termen als nul-op-de-meter, Energieprestatievergoeding, draagvlak, participatie, WTW-installatie, etc. Het is belangrijk om dit óf heel goed uit te leggen, óf niet te gebruiken.

Bekijk hier de presentatie de gebruikt werd tijdens de informatiemarkt.

De informatiemarkt

Na de presentatie verdeelden de teamleden van De Goede Woning en Dura Vermeer zich over de verschillende stands in de hal van het kantoor van De Goede Woning. Bij deze stands konden bewoners de kleuren van de tegels, de keukenkastjes, de nieuwe voorzetgevel met kozijn, de elektrische kookplaat en nieuwe pannenset, het ontwerp van de buitenkant en techniek van de nul-op-de-meterwoning bekijken en vragen stellen over de verbouwing van hun woning.

Op een grote flip-over konden bewoners aangeven welke Zelf Aangebracht Voorzieningen (ZAV) zij hebben zodat hierover gesproken kan worden in de uitwerking van het renovatievoorstel.
Er was ook een aparte stand aanwezig waar bewoners vragen konden stellen over de Energieprestatievergoeding en als laatste konden de bezoekers hun ideeën en suggesties kwijt in een ideeënbus.

Vrolijke groene en boze rode smileys

Aan het einde kreeg iedereen een goodiebag mee naar huis. Daarbij werd hen gevraagd om op een ‘Eerste reactie kaartje’ aan te geven hoe zij tegen de renovatie aankijken. Zij konden daarbij kiezen uit vier smileys, variërend tussen een groene vrolijke tot en met een boze rode. Dit heeft uiteindelijk veel belangrijke informatie opgeleverd, omdat op de achterkant van het kaartje bijbehorende opmerkingen of zorgen werden genoteerd. Het grootste deel van de ingeleverde kaartjes bestond uit groene smileys. Sommige kozen voor geel, omdat zij nog allerlei technische vragen hadden. Deze worden in de uitwerking van het renovatievoorstel en tijdens de huisbezoeken beantwoord. Twee van de 120 kaartjes bevatten een rode smiley. Beiden zien de aanpak van de buitenzijde van de woningen wél zitten, maar zien op tegen de overlast aan de binnenzijde. Bijvoorbeeld in verband met een zieke partner. De kaartjes zijn een prima instrument om alvast gevoel te krijgen bij de draagvlakmeting!

Werkt deze vorm bij elke start van een project?

Er komen steeds meer projecten waarbij op een grote schaal woningen gerenoveerd gaan worden. Is een informatiemarkt als deze een goede vorm voor al deze projecten? Dit is onder andere afhankelijk van de geschiedenis die bewoners hebben met de woningcorporatie, de sfeer in de wijk en hoe bewoners aankijken tegen een (nul-op-de-meter)renovatie. Is dit overwegend positief? Dan kan een informatiemarkt een goede methodiek zijn om in één keer veel mensen te bereiken. Daarbij is het wel belangrijk dat je gevoel hebt bij wat er leeft onder bewoners en weet wat er speelt in de wijk. Op de website bewonerscommunicatie.com kun je lezen hoe je dit aan kan pakken.

Blijkt dat er weinig vertrouwen is in de woningcorporatie en/of in het project? Zit er nog veel oud zeer uit het verleden? Is er veel onrust en/of zijn er veel sociale problemen? Dan is het wellicht beter om hier eerst aandacht voor te hebben en/of te kiezen voor individuele huisbezoeken of het geven van informatie in kleine groepjes, bijvoorbeeld per blok.

Voor Palenstein pakte de informatiemarkt in ieder geval goed uit. Dit heeft onder andere te maken met het gegeven dat bewoners enthousiast zijn over de renovatie en graag willen dat hun woning aangepakt wordt. Daarnaast hebben de bewoners over het algemeen een goede band met de woningcorporatie en kregen zij vooraf al informatie via de bewonerscommissie en een informatiebrief. Wil je het project Palenstein volgen? Neem contact op met Rob Paas van De Goede Woning of Jeannet van Waterschoot van Dura Vermeer.

Meer lezen over bewonersparticipatie en -communicatie bij nul-op-de-meterprojecten? Kijk op www.bewonerscommunicatie.com.