Peter Linders – 1 april 2016 Het werkt!
Wat een bijzondere constatering had ik vorige week bij Woonveste in Drunen. Ik sprak daar met koploper en vastgoedexpert Daniël Duijvestijn. Bij deze innovatieve corporatie heeft het matchen met aanbieders van nul-op-de-meterconcepten effect gehad. Betere inzichten over de beschikbare technische oplossingen en een soort ‘gevoel’ bij de aanbieders. Het is het directe gevolg van de speeddate die wij eind vorig jaar tussen vragers en aanbieders op touw hebben gezet. Het was spannend, kwetsbaar en zeer transparant. “Ik kreeg het er zelfs warm van”, zei Leonie Eggen van bouwer Janssen de Jong. En nu hoorde ik vastgoedmanager Daniël zeggen dat één van de huidige gesprekspartners in een ‘dating filmpje’ bij hem de juiste snaar heeft geraakt.
In heel veel gevallen spreken wij niet elkaars taal. Aanbieders leggen bijvoorbeeld de nadruk op de techniek, terwijl corporaties juist alles willen weten hoe zij straks met de huurder communiceren. Onlangs hoorde ik een beleidsmedewerker het belang van de energieprestatievergoeding benadrukken. Voor de meeste het belangrijkste instrument, voor deze corporatie een hulpstuk om de eerste pilothuurders te belonen met een extraatje. Wij oliemannetjes en -vrouwtjes proberen die vertaalslag te maken. Als een soort van ‘Yvon Jaspers’ rijden wij door het Brabants landschap en motiveren de corporaties en de aanbieders om vooral heel goed naar elkaar te luisteren en te bevragen.
Hebben we dan bereikt wat we een beetje hadden uitgedacht? Op een geheel andere wijze samenwerken? Eerst daten en dan weten? Op een geheel vernieuwende manier bestaande woning updaten? En daarbij het bestek, de specificaties, het bouwbesluit en de aanbesteding loslaten? Ik kan u vertellen dat het in Brabant inderdaad gebeurd. De West-Brabantse corporatie Stadlander realiseert in blokjes van 10 nul-op-de-meterrenovaties. De uitvraag is simpel en helder op slechts één A4tje geformuleerd. Daarop staan de gewenste prestaties, de randvoorwaarden zoals het moeten voldoen aan de Energieprestatievergoeding en NOM-Keur en de rest is aan de aanbieder. In Tholen zijn ze niet meer aan het aanbesteden maar aan het afnemen.
Het is overigens niet zo vanzelf sprekend, dat vragers en aanbieders elkaar spontaan vinden. Als wij het systeem daarin niet gaan doorbreken, blijven bouwers met gepoetste schoenen en een mooie glimmende prospectus veel van hetzelfde preken. Een tijd verspillend en onoverzichtelijk proces wat bij het matchen tussen normale mensen niet snel tot nieuwe liefdes zal leiden. Het daten tussen de bouwprofessionals is nog een beetje onwennig maar heeft inmiddels wel al tot nieuwe inzichten en onverwachte kriebels in de buik geleid. Het klinkt in de sector misschien een beetje vreemd, maar geloof mij, het is net zo leuk en lekker als bij het echte daten.