Zoeken

Generic filters
Exact matches only
Stroomversnelling op linkedinStroomversnelling op twitterStroomversnelling op youtubeStroomversnelling op flickr

BASF: ‘Industrialisatie in bouw kan sneller’

De bouwsector staat voor de uitdaging om woningen op industriële wijze te bouwen en te renoveren. Dat betekent dat de rol van toeleveranciers ook verandert, zegt Pieter van Gent, marketing manager bij BASF en bestuurder bij Stroomversnelling.

Pieter van Gent is sinds 1 juni 2019 hoofd strategische marketing bij de afdeling bouwchemicaliën van BASF. Afgelopen tien jaar werkte hij bij BASF als marktmanager voor de Benelux. Deze afdeling richt zich onder meer op het verbeteren, beschermen en waterdicht maken van beton en coatings voor decoratieve en industriële vloeren. Het van oorsprong Duitse bedrijf levert materialen aan onder meer de auto-industrie, de landbouw, de voedingsindustrie en de bouwsector. Het is een van de grootste chemieconcerns ter wereld. BASF is sinds 2015 lid van Stroomversnelling.

Waarom is BASF lid van Stroomversnelling?

BASF is lid geworden van Stroomversnelling, omdat het bedrijf de bouwsector kan helpen om renovatieprocessen te industrialiseren, zei Van Gent in een eerder interview. “We kunnen helpen bij de toepassing van methoden die bij andere sectoren al zijn ingevoerd. Zo is de productie van auto’s al lang geïndustrialiseerd, maar bij woningen is dat nog maar pas begonnen. Wij bieden producten aan die geschikt zijn voor industriële verwerking. Daardoor is minder materiaal nodig en gaan de kosten uiteindelijk omlaag. Om dat te realiseren moeten bedrijven meer investeren en samenwerken.”

Hoe kan BASF helpen bij de industrialisatie?

Van Gent geeft een voorbeeld. “BASF biedt Bouw Informatie Modellering (BIM) datasets aan voor het ontwerpen met bouwmaterialen. We helpen daarmee ontwerpers en ingenieurs om onze industriële kennis meer toe te passen in de bouw. We weten veel af van bijvoorbeeld polymeren, die worden toegepast in isolatieschuimen, in lijmen, coatings en mortels. Deze materialen hebben een breed toepassingsgebied in de bouw. Zo worden ook dak- en gevelpanelen deels samengesteld uit grondstoffen die wij leveren.” De volgende stap is om BIM naar de bouwplaats te brengen. Ook hierdoor zal de rol van leveranciers veranderen, verwacht Van Gent.

Wat zijn obstakels voor industrialisatie in de bouw?

Van Gent ziet enkele hindernissen opdoemen. “Voor halffabricaten zoals ramen, kozijnen en deuren liggen afmetingen en eigenschappen op de bouwplaats vast. Dat ligt anders voor vloeibare producten zoals coatings, waarbij eigenschappen kunnen variëren, afhankelijk van de laagdikte. Het resultaat hangt sterk af van de verwerking. De procescondities daarvoor zijn op de bouwlocatie vaak niet ideaal. Dit vereist een bezinning op de inrichting van de productie in de sector. Meer integratie is daarbij hard nodig.”

Waar moet de integratie plaatsvinden? In de fabriek of op de bouwplaats?

“Ik verwacht dat de grondstoffen, die nu nog op de bouwplaats worden verwerkt, straks in de fabriek worden voorbewerkt tot kant-en-klaarproduct. Dit proces is in de bouw al aan het veranderen. Die industrialisatieslag is niet alleen belangrijk om de energietransitie te versnellen, het is ook de moeilijkste stap. Dat komt omdat we hiervoor medewerking nodig hebben van iedereen, ook van nieuwe partijen.”

U had het over de auto-industrie. Wat kan de bouw van die sector leren?

“De bouw kan veel van de auto-industrie leren op gebied van industrialisatie. Autofabrikanten kunnen met robots binnen enkele uren een complete auto assembleren. Dat is een groot verschil met de bouwsector, terwijl huizen niet complexer zijn dan auto’s. De bouw van een huis kan veel sneller, maar dan moeten we wel anders plannen. Of denk aan een frisdrankfabrikant die op het weer anticipeert voor de aanvoer in de supermarkt. Zo moet ook de bouw beter gaan anticiperen op de vraagontwikkeling. De bouw staat hiermee echt nog maar aan het begin.”

Wat is de voornaamste uitdaging?

“Het doel is om 100.000 woningen per jaar te verduurzamen. Dat is een enorme opgave, en de bouw is dat niet gewend. Het vreemde is: geld is niet het probleem. Het is een kwestie van risico’s durven nemen en ondernemen met lef. Het begint met het maken van grotere series producten, met een betere kwaliteit. Dat geldt voor zowel huizen als kantoren. Bouwbedrijven moeten daarin samenwerken met innovatieve ondernemingen, zoals RC panels en Factory Zero. Zij maken gevelpanelen en warmte-units maken, die eenvoudig kunnen worden ingepast in het bouwproces.”

Hoe kan de bouw omschakelen?

“Grote bouwbedrijven kunnen het goede voorbeeld geven, maar dat is niet genoeg. De samenwerking moet gebeuren in de hele sector. Ik zie hoe innovatieve bedrijven hier nu al mee omgaan. We hebben nog méér innovatieve ondernemers nodig en de bestaande fabrieken moeten snel uitbreiden. Ik ben optimistisch, al gaat het nu nog te langzaam. Het kan veel sneller, daarvan ben ik overtuigd.”

Welke tip heeft u voor de bouw?

“Lastige vraag. De bouwsector staat voor een dynamisch ontwikkelingsproces, waarin de rollen en verantwoordelijkheden ingrijpend veranderen. De risico’s zijn hierin lastig te overzien. Aansprakelijkheid is een belangrijker probleem geworden, met de nieuwe wet op de kwaliteitsborging die vanaf 1 januari 2021 gaat gelden. Volgens deze wet blijven bouwbedrijven gedurende tien jaar verantwoordelijk voor de kwaliteit die ze leveren. Dat is een uitdaging gezien vanuit de traditionele bouwprocessen, maar door over te stappen op industrieel bouwen kunnen we kwaliteitsrisico’s beter beheersen. Als de sector dat inziet, zijn we op de goede weg.”

Ook lid worden van Stroomversnelling?
Bekijk de lijst met leden en wat Stroomversnelling doet voor de leden.

Deel dit bericht via social media: